Parasztház felújítás, vályog, kert, gyümölcsös, szőlő, bor. Hétvégék falun. www.paraszthaz.com

2006-10-12

hordó belülről

A meglévő két hordóban tavaly vörösbor volt, idén viszont fehér lesz benne. A színtelenítés elég macerásnak tűnt, de igazából csak sok lépésből álló, többnapos program és tiszta víz lesz az ember gatyája meg cipője. Szóval érdemes jó időben hordót mosogatni.

Én az alábbi menetrendet követtem (az eredményéről majd farsang körül nyilatkozom, addigra kiderül, hogy rózsaszín lett-e a rizlingem):

1. Hideg vízes beáztatás (teletöltés 2-3 napra)
2. Erős kimosás (én slaggal folyattam át rajta a vízet)


3. Első két lépést megismételni legalább 2x (közben mintavétel a köjál számára)


4. Forró vízzel hengergetés, gőzölés (farostok fellazítása)
5. 2%-os trisós lúg készítése, betöltés, ledugózás, hordórázás (nyomás létrehozása)
6. 20 perc várakozás, amíg a forróvíz lehűl (nyomás csökkenése, vákuum létrehozása, ezzel cucc kiszívatása a dongákból)
7. Kiöntés
8. Forró vízes kimosás, többször ismételve
9. Hideg vízes kimosás (slagos átfolyatás) sokszor, feltöltés és kiöntés, ugyanezek még jónéhányszor.

Ezután lehet csepegőre állítani és száradás után kénezni.

A biztonság kedvéért mindenképpen indulok üvegballonnal is: ha netán a színtelenítés mégsem sikerült volna, azért mutiba legyen majd szép színű borom is. Sajna a ballonok igen megviselt állapotban voltak.


Helyreállítási munkák keretében hideg-, majd melegvízes áztatással, mosógatószeres áztatással, öblítéssel kezdtem. Ettől a rákövesedett, ráaszalódott cucc továbbra is ott virított, az amúgy egyébként már teljesen tiszta ballonban.


Ennek megszüntetésére tiszta, aprószemű rozsdamentes láncot (kb. 1 méter) küldtem a ballonba némi forró víz társaságában és addig pörgettem benne a láncot, míg minden cuccot lassan levakart az üveg faláról. Közben megbeszéltük szomszéddal a stratégiát a pémesteri választás második fordulójára. Ha éppen nem lenne kéznél lánc, kavics vagy száraz kukorica is megteszi.


Szombaton szüret.

Nincsenek megjegyzések: