Parasztház felújítás, vályog, kert, gyümölcsös, szőlő, bor. Hétvégék falun. www.paraszthaz.com

2007-10-28

beültetési terv

Az előkészületek után múlt hétvégére készen állt a terep a díszkert beültetésére. A fűvesítésből kihagyott, szegélyekkel leválasztott területek hozzávetőlegesen 100-120 m2 helyet adnak a fák és cserjék számára. Ekkora területet szerintem nem érdemes egy lépésben beültetni, különösen ha az ember először csinál ilyet. A mostani menettel így a kert vázát meghatározó növényeket akartam elültetni, amelyet majd egy második, tavaszi ültetés követ, amikor a kisebb, főként virágos növények kerülnek a helyükre.

A növények kiválasztásánál több szempontot is próbáltam szem előtt tartani:
- mindenekelőtt olyan növényeket ültetni, amelyek mindig is tetszettek (de kert hiányában sosem ültettem)
- Magyarországon illetve a Kárpát-medencében honos növények
- szeretik a madarak
- lehetőség szerint illik egy parasztház kerjébe.

A fentiek összeegyeztetése persze nem sikerülhetett: főleg az első kategórában voltak olyan növények, amelyekre már régen - még jóval a parasztház előtti időkből - vágytam, viszont a legkevésbé sem felel meg többi kritériumnak.

A beültetésre az alábbi terv szerint került sor. A terv szó itt persze nem igazi, mivel utólag készült és csak rögzíti a helyzetet. A növények közül persze sok oda került, ahová előre is terveztem, de sok csak az ide-oda helyezgetés során találta meg helyét.


A lista tehát a következő:
1. Prunus I. Rotundifolia (Babérmeggy)
2. Bodza Haschberg (Bodza)
3. Cotinus coggygria (Cserszömörce)
4. Cornus alba Kesselringii (Fehér som)
5. Photinia serratifolia Red Robin (Korallberkenye)
6. Cornus alba Kesselringii (Fehér som)
7. Forsythia int. Lynwood (Aranyvessző)
8. Forsythia int. Lynwood (Aranyvessző)
9. Cotoneaster damm. Radicans (Madárbirs)
10. Liquidambar styraciflua (Amerikai ámbrafa)
11. Cotoneaster damm. Radicans (Madárbirs)
12. Juniperus Slager (Terülő boróka)
13. Prunus I. Rotundifolia (Babérmeggy)
14. Cotoneaster damm. Radicans (Madárbirs)
15. Pinus mugo Carstens Wintergold (Páncélfenyő)
16. Pinus Nigra Austriaca (Feketefenyő)
17. Juniperus Slager (Terülő boróka)
18. Cornus alba Kesselringii (Fehér som)
19. Forsythia int. Lynwood (Aranyvessző)
20. Pinus Nigra Austriaca (Feketefenyő)
21. Betula pendula (Nyírfa)
22. Betula pendula (Nyírfa)
23. Betula pendula (Nyírfa)
24. Prunus I. Rotundifolia (Babérmeggy)
25. Magnolia soulangeana (Nagyvirágú liliomfa)
26. Lavandula angustifolia (Levendula)
27. Paulownia tomentosa (Császárfa)
28. Liriodendron tulipifera (Tulipánfa)
29. Ficus carica (Füge)
30. Ginkgo Biloba (Páfrányfenyő)
31. Quercus rubra (Vöröstölgy)


A boldozással kiemelt 10 fa többsége magasra növő, de az ültetés alapján úgy gondolom, hogy jó ideig elég lesz nekik a hely. A császárfa a ház fájaként a tornác elé került, háttérben egy feketefenyővel (előtte egy terülő páncélfenyő), míg a fenti részt a vörös tölgy fogja uralni. Úgy kb. 30 év múlva, de hát tudjuk, az ember az unokáinak ülteti a fát.

Az ültetésről nemsokára képes beszámoló, addig néhány kép a kiválasztott fajtákról.



Mondom, csak 30 év.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Megérjük :)!!!!!!

Trudi

Névtelen írta...

Nagyon szuper a terv, átolvasgattam alaposan, gratulálok, csudajó! Mondjuk én imádom a fenyőket, de leginkább erdőkben.. Én az egyik fekete helyére vöröset tennék (larix decidua).. de kinek a pap, kinek a papné. Szuper lesz, már várom a képeket róla! Vica.

bs írta...

Tru,

Es meg nyugdijasok se leszunk, ugyhogy max hetvegen ucsoroghetunk a fak alatt.

Vica,

Koszonom. Az egyik fekete fenyo nagyon megviselt, nem biztos, hogy megmarad. De a voros nekem nem annyira tetszik.) Ha lehetne, tuti, hogy europai mandulafenyot (pinus pinea) ultetnek, de sajna nem fog menni. Persze par ev mulva lehet, hogy mediterran eghajlatunk lesz.(

Névtelen írta...

A páncélfenyő nekem is tetszik, de mintha az inkább P. leucodermis syn. heldreichii lenne...csak azért, mert egyébként szimpatikus az alaposságra való törekvésed. Laja

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Heldreichii_Orjen.jpg

bs írta...

Laja,

Igazad van, de nem ugy, ahogy gondolod. Mindenesetre valami nem stimmel, szerintem tevedtem.

A hatterben allo, kb. 1,2 meter magas fenyo tuti feketefenyo. Esetleg erre gondolhattad, hogy pancelfenyonek jeloltem, mert hasonlit is ra.

Ezzel szemben en az elotte elterulo, kb. 0,4 meter magas fenyot veltem pancelfenyonek, holott latin neve alapjan (mugo) ez torpefenyo.

Osszefoglalva tehat nincs pancelfenyom, csak egy feketem es egy wintergold torpefenyom.

Kosz.